برگزاری مراسم پایانی دوره دانش افزایی زبان فارسی

برگزاری مراسم پایانی دوره دانش افزایی زبان فارسی عطر و تن: هشتاد و هفتمین دوره دانش افزایی با حضور فارسی آموزانی از هشت كشور جهان اجرا شد.



به گزارش عطر و تن به نقل از ایسنا، مراسم پایانی هشتاد و هفتمین دوره دانش افزایی بنیاد سعدی با حضور رئیس این بنیاد، غلامعلی حداد عادل، ابوالفضل ظهره وند به نمایندگی از وزارت خارجه، صادق رحمانی مدیر رادیو فرهنگ، محمدرسول الماسیه به نمایندگی از سازمان فرهنگ و ارتباطات و دیگر دست اندركاران زبان و ادبیات فارسی، فارسی آموزانی از كشورهای مختلف و همین طور اصحاب رسانه در شامگاه چهارشنبه 16 مردادماه در بنیاد سعدی انجام شد.

در این مراسم رضامراد صحرایی معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی در آغاز گزارشی را درباره این دوره از دانش افزایی ارائه كرد.

او با اشاره به اینكه فارسی آموزانی از كشورهای تركیه، ارمنستان، آلمان، ایتالیا، بلژیك، پرتغال، روسیه و غیره در این دوره شركت داشته اند، اظهار داشت: در این دوره مجموعاً 125 درخواست از كشورهای مختلف داشتیم كه 52 درخواست پذیرفته شد كه از میان آنها 21 فارسی آموز مرد و 31 نفر زن بودند و بیشترین تعداد فارسی آموزان در این دوره مربوط به كشور تركیه است. از میان فارسی آموزان جوان ترین آنها 18 ساله است و بیشترین سن را یك فارسی آموز 60 ساله دارد.

صحرایی همین طور از «مینا»، «چارچوب»، «واژه» و «گام اول» بعنوان كتاب هایی كه در این دوره تدریس شده است، نام برد و اظهار داشت كه در بعضی موارد همه كتاب و در بعضی موارد قسمتی از آنها آموزش داده می شود.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی سپس به بازدیدهای فارسی آموزان در این دوره نیز اشاره و بیان كرد: آنها در تهران از مكان هایی مثل كاخ گلستان، برج آزادی و برج میلاد، باغ كتاب و غیره دیدن كردند و همین طور امسال فارسی آموزان را بجای اصفهان به همدان بردیم.

او اضافه كرد: ما برای كسانی كه فارسی درس می دهند كارت صلاحیت حرفه ای صادر می نماییم كه در اردیبهشت ماه آزمون برای آن انجام شد كه در نهایت 32 نفر كارت معلمی زبان فارسی دریافت نمودند.

در ادامه این مراسم محمدرسول الماسیه، رئیس طرح تاپ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن ابراز امیدواری به جهت اینكه خاطرات خوشی از این دوره در زندگی فارسی آموزان بماند از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و فعالیت های آن چنین گفت. مركز ترجمه و نشر كه زیر نظر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است با هدف گسترش و نشر آثار فاخر فارسی در خارج از ایران فعالیت می كند. یكی از برنامه های هر ساله در جمهوری اسلامی ایران انتخاب كتاب سال است كه در این طرح نیز به این مساله توجه شده است. جامعه ایران جامعه ای پویا است. ایران شاید در ذهن خیلی ها به آثار كهن تداعی شده باشد اما جامعه فعلی جامعه ای پویا است و این پویایی مورد استفاده اندیشمندان جهان خواهد بود.

او ضمن توضیحی درباره اهداف طرح تاپ در سفارش ای به فارسی آموزان اظهار داشت: سفارش من همیشه این است كه اگر دانشجو هستید تلاش كنید تا حداقل یك عنوان متن به زبان مادری تان ترجمه كنید كه حتی اگر چاپ هم نشود احساس تعلق خاطری خواهید داشت. از شما هم دعوت می كنم كه با این طرح مرتبط باشید كه بوسیله رایزن فرهنگی تان و چه بوسیله سامانه مركز ترجمه و نشر.

در بخش بعدی مراسم پایانی هشتاد و هفتمین دوره دانش افزایی، حداد عادل رئیس بنیاد سعدی اظهار نمود: یكی از فرصت های به یاد ماندنی در طول سال برای ما مراسمی است كه درانتها دوره های دانش افزایی برگزار می نماییم. شما در یك دوره آموزش زبان فارسی شركت كرده اید. امیدوارم این دوره سبب شود رشته پیوند شما با زبان فارسی باقی بماند و گسیخته نشود.

او اضافه كرد: در دنیا حرفی می زنند و می گویند كه هر كس به اندازه زبان هایی كه می داند در جهان های گوناگون زندگی می كند. شما با یاد گرفتن زبان فارسی می توانید در جهان ایرانی اسلامی زندگی كنید. این زبان فارسی كه یاد گرفته اید زبانی است كه بعد از اسلام به مدت 1200 سال در ایران رواج پیدا كرده است.

حدادعادل سپس به وجود نسخه های خطی فارسی در كشورهای تركیه و روسیه اشاره و در ادامه بیان كرد: در هندوستان چندین برابر نسخه های خطی ای كه در كتابخانه های ما وجود دارد، نسخه خطی فارسی است. این یك نمونه از گسترش زبان فارسی در جهان است. این زبان، زبان محبت، عشق، عرفان و انسانیت است و جاذبه ای در این زبان است كه همه به سمت خود می كشد. اگر شعرهای حافظ، سعدی، مولانا را بفهمید آن وقت است كه زحمت یادگیری زبان فارسی تان هدر نرفته است و به كلید صندوقچه ای رسیده اید كه در آن گنج افكار شاعران ایرانی است كه به شیرین ترین لفظ بیان شده.

رئیس بنیاد سعدی همین طور اظهار داشت: امروز در جهان، ایران یك كشور معمولی نیست و 40 سال است كه به انقلابش پافشاری كرده است. مردم ایران انقلاب كردند تا برای ایران در تهران تصمیم بگیرند نه در واشنگتن و درخت كهن ایران كه هفت هزار سال سابقه تمدن دارد درختی نیست كه با این بادها بلرزد.

حدادعادل ضمن ابراز امیدواری كه زبان فارسی، فارسی آموزان كشورهای مختلف را به مردم ایران نزدیك تر كند، در سفارش ای به فارسی آموزان این دوره بیان كرد: سفارش من این است ارتباط خودرا و دوستی تان را با بنیاد سعدی ادامه دهید و حفظ كنید.

او همین طور شعر «پنجره ای باز كن» را برای حاضران خواند.

در ادامه این مراسم از فارسی آموزانی كه در سطوح مختلف بالاترین نمره را كسب كرده بودند، تقدیر گردید.

همچنین رایزن فرهنگی تركیه در ایران درباره بنیاد سعدی با حاضران سخن گفت.

عبدالمحمود رضوانی نیز از گلستان سعدی حكایتی را برای فارسی آموزان و دیگران حاضران بیان كرد.

در ادامه نیز از صادق رحمانی و همین طور تهیه كننده برنامه «باهمستان» تقدیر گردید.

همچنین به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار هر كدام از مسئولین در سخنان خود این روز را به خبرنگاران تبریك گفتند.





منبع:

1398/05/18
16:28:05
5.0 / 5
4665
تگهای خبر: آموزش , احساس , ادبیات , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
عطر و تن
atrotan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر و تن محفوظ است

عطر و تن

عطر و اودکلن و لباس مردانه و لباس زنانه