گفت وگو با محمد شادروی منش

آگهی درباره ویرانی بنای ایران در خارج از كشور

آگهی درباره ویرانی بنای ایران در خارج از كشور عطر و تن: محمد شادروی منش از مشكلات كرسی های زبان فارسی در اثر تلاطم های ارزی و بودجه ای، كه بگفته او همانند در معرض خطر قرار گرفتن بنایی بامشقت ساخته شده در خارج از كشور است، می گوید.


این استاد سابق اعزامی وزارت علوم به خارج از كشور در گفت و گو با ایسنا، پیرو نگرانی هایی كه درباره تعطیلی كرسی های زبان فارسی در خارج از كشور وجود داشت و بعدا از اختصاص بودجه برای حفظ آن هاخبر داده شد، درباره اهمیت برگزاری این كرسی ها در ترویج زبان و ادبیات فارسی اظهار نمود: آموزش زبان فارسی بطور كلی قسمتی از دیپلماسی فرهنگی كشور است. ما تردیدی نداریم كه یكی از اركان وحدت ملی ما زبان فارسی است و تقویت زبان فارسی طبیعتا به تقویت وحدت ملی منجر می شود. قسمتی از ارتباطات فرهنگی كشور با خارج از آن بوسیله مسائل فرهنگی كه یك ركن عمده آن زبان فارسی است، شكل می گیرد. ما در جهان كرسی هایی داریم كه سابقه ۱۵۰ ساله دارند؛ مثلا در هند. در خیلی از كشورهای اروپایی هم سابقه حدود ۱۰۰ ساله و گاهی كمتر داریم.
او اضافه كرد: كشورهایی هم هستند كه كرسی های زبان فارسی، ایران شناسی یا نظایر آن اخیرا در آنها افتتاح شده است. برای این كه آموزش زبان فارسی در این كشورها قوت پیدا كند نیاز است كه این كشورها با ایران ارتباط مستقیم داشته باشند. طی این سال ها ما برای حفظ و بقای این كرسی ها تلاش فراوانی از طرف وزارت علوم و دانشگاه های كشور انجام داده ایم. اما متاسفانه در یكی دو سال اخیر به خاطر تلاطم هایی كه در مسائل ارزی و بودجه ای كشور به وجود آمده است، این كرسی ها گرفتار مشكل شده اند و در واقع این بنایی كه در خارج از ایران با این همه مشقت ساخته شده، در خطر ویرانی قرار گرفته است. به اعتقاد بنده مسئولان رده بالای كشور باید درك عمیق تری نسبت به این قضیه داشته باشند و هرچه سریعتر برای رفع این مشكل و تقویت مجدد كرسی های زبان فارسی اقدام نمایند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی سپس به تلاش سایر ملل برای بسط زبان های شان در جهان اشاره و بیان كرد: استادانی كه به كرسی های زبان فارسی و ایران شناسی اعزام شده اند و در كشورهای مختلف بوده اند، شاهد تلاش كشورهای گوناگون برای بسط زبان خود بوده اند، چون این فرصت پله ای برای بسط روابط فرهنگی و به تبع آن روابط سیاسی و روابط اقتصادی و نظایر این ها است. ما در این مقوله در جهان تنها نیستیم و كشورهای مختلف برای زبان های شان همچون چینی، عربی، تركی و... در تلاش هستند.
شادروی منش سپس از عواملی كه می تواند سبب گسترش بیشتر زبان فارسی در جهان شود گفت و بیان كرد: ما می توانیم شاهد عواملی باشیم كه سبب تقویت و گسترش زبان فارسی در كشورهای مختلف است، نظیر فرستادن دانشجویان زبان فارسی از آن كشورها به ایران یعنی ایجاد تسهیلاتی برای صدور روادید تحصیلی، گردشگری و نظایر آنها كه می تواند این كار را تقویت كند و گسترش دهد. البته ما گاه موانعی در این زمینه ها داریم كه عواملی بازدارنده است. از جهت دیگر، فرستادن كتاب های آموزشی و تدوین كتاب های آموزشی خوب و دقیق برای كشورهای دیگر می تواند عوامل موثری باشد. البته برنامه ریزی هایی هم در وزارت علوم و در این عرصه در حال انجام می باشد كه جای امید دارد.
این مدرس دانشگاه با بیان این كه متاسفانه وقتی تنگناهایی از نظر اقتصادی ایجاد می شود، نخستین بخش هایی كه مبتلا به اختلال می شوند بخش های فرهنگی هستند، اظهار نمود: بخش عمده ای از مشكلاتی كه در گسترش و ترویج زبان فارسی و تبادلات با دانشگاه های خارج از كشور وجود دارد، به كمبود بودجه های فرهنگی كشور ما برمی گردد و این نشان دهنده این است كه خیلی از مدیران رده بالا به مسئله فرهنگ بعنوان یك پدیده لوكس، ثانویه و حتی ثالث نگاه می كنند. این مسئله مهمی است اما ما نمی توانیم همه مشكلات را به مسئله بودجه برگردانیم. قسمتی از آن به برنامه ریزی های خوب و دقیق نیاز دارد. در آموزش زبان فارسی و تدوین برنامه های خوب، دقیق و منسجم كه قابلیت انعطاف آموزش در كشورهای مختلف را داشته باشد تا كنون كوتاهی هایی شده است. البته در سال های اخیر برای رفع این نقیصه اقدام هایی شده است. امید كه بتوان كاستی ها را جبران كرد.
او كار داوطلبانه عاشقانه برای فرهنگ و زبان فارسی را جایگزین مشكلات فقدان بودجه دانست و اظهار داشت: قسمتی از كارهای ما نیازمند این است كه كار را با عشق و علاقه انجام دهیم و همه چیز را گردن بودجه و فقدان برنامه ریزی نیندازیم. گاهی باید آماده كار داوطلبانه عاشقانه هم باشیم. من تصورم این است كه اگر ما در آموزش زبان فارسی در ایران بهتر عمل نماییم اساسا فراگیرانی كه بعدا خودشان تصمیم گیرندگان كشور خواهند شد اهمیت این گنج بی پایانی را كه ما از آن بهره مندیم بیشتر درك خواهند كرد. اگر مسئولان سیاست گذار كشور خود بدانند كه زبان و ادبیات فارسی گنجینه ای از حكمت و معرفت است در حفظ و گسترش آن اساسا تلاش بیشتری خواهند كرد.



1398/04/27
10:44:42
5.0 / 5
4868
تگهای خبر: آموزش , ادبیات , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
عطر و تن
atrotan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر و تن محفوظ است

عطر و تن

عطر و اودکلن و لباس مردانه و لباس زنانه