آیا می توان هوش دانش آموزان را ارتقا داد عطر و تن: یک متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات، در پاسخ به این پرسش که آیا می توان هوش را در دوران مدرسه با نگاه مبتنی بر علوم اعصاب ارتقا داد، مطالبی را مطرح کرد. مهدی شفیعی ثابت عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در گفتگو با گزارشگر مهر اظهار داشت: بله، برمبنای یافته های جدید علوم اعصاب، هوش یک ظرفیت ثابت و تغییرناپذیر نیست. مغز انسان، خصوصاً در دوران کودکی و نوجوانی، از خاصیتی به نام انعطاف پذیری عصبی یا Neuroplasticity برخوردار می باشد. این یعنی ارتباطات بین نورون ها می توانند در جواب تجربه و آموزش، تغییر کنند. بنابراین، اگر محیط آموزشی به گونه ای طراحی شود که شبکه های مغزی درگیر در توجه، حافظه، کنترل هیجان و حل مساله فعال شوند، در حقیقت ما درحال تقویت زیربناهای عصبی هوش هستیم. این متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات، در پاسخ به این پرسش که این رویکرد مبتنی بر علوم اعصاب در مدارس دقیقاً به چه معنا است و آیا باید آموزش سنتی را کنار بگذاریم، گفت: نه، هدف کنار گذاشتن آموزش سنتی نیست بلکه «هوشمندسازی» پروسه یاددهی-یادگیری است. بعنوان مثال، وقتی ما کارهایی را طراحی می نماییم که چند حس را هم زمان درگیر کنند، یا یادگیری را به صورت بازی، کاوش و همکاری گروهی پیش می بریم، مغز کودک را در آن واحد درگیر چند ناحیه می نماییم. این نوع یادگیری عمیق تر، ماندگارتر و مؤثرتر است. همچنین، آموزش مهارت های تنظیم هیجان، خواب کافی، تغذیه مناسب و تحرک بدنی هم از نظر علوم اعصاب، مستقیماً بر کارکردهای شناختی و هوش تأثیرگذارند. شفیعی ثابت، در واکنش به این پرسش که ورزش یا خواب کافی می تواند به تقویت هوش کمک نماید، اظهار داشت: اساسا. امروزه مطالعات مختلفی نشان داده اند که ورزش های منظم هوازی، جریان خون مغزی و ترشح واسطه های شیمیایی را می افزایند که رشد و ارتباط سلول های عصبی را تقویت می کند. خواب هم نقش حیاتی در تثبیت حافظه و بازسازی شبکه های مغزی دارد. اگر دانش آموزان خواب ناکافی داشته باشند، بخش پیش پیشانی مغز که مسئول تصمیم گیری و تمرکز است به درستی عمل نمی نماید. پس پیشرفت هوش تنها به تمرین ذهنی محدود نمی گردد، بلکه به سبک زندگی سالم و محیط یادگیری غنی هم بستگی دارد. عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در پاسخ به این پرسش که به نظر شما مدارس ما تا چه حد از یافته های علوم اعصاب در برنامه های آموزشی خود استفاده می نمایند، اضافه کرد: در سالیان اخیر گام هایی برداشته شده، اما هنوز فاصله داریم. اغلب نظام های آموزشی بر حفظیات و آزمون محوری تمرکز دارند، در صورتیکه رویکرد مبتنی بر علوم اعصاب تاکید می کند بر «چگونگی یادگیری»، نه صرفا «چه چیزی یاد گرفته می شود». لازم است معلمان با اصول پایه ای کارکرد مغز، احساس، انگیزش و توجه آشنا گردند تا بتوانند محیطی بسازند که مغز دانش آموز در آن شکوفا شود. شفیعی ثابت خطاب به والدین و معلمان، اظهار داشت: هوش یک استعداد ثابت نیست؛ مغز کودک درحال ایجاد است و هر تجربه آموزشی، هر تعامل عاطفی و هر فرصت، برای اندیشیدن می تواند سیم کشی مغز را تغییر دهد. اگر آموزش را برمبنای درک علمی از مغز پیش ببریم، می توانیم نه فقط هوش، بلکه ظرفیت یادگیری مادام العمر را در خردسالان پرورش دهیم. به اجمال، این متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات، در جواب این پرسش که این رویکرد مبتنی بر علوم اعصاب در مدارس دقیقاً به چه معنا است و آیا باید آموزش سنتی را کنار بگذاریم، اظهار داشت: نه، هدف کنار گذاشتن آموزش سنتی نیست بلکه هوشمندسازی فرآیند یاددهی-یادگیری است. برای مثال، وقتی ما کارهایی را طراحی می نماییم که چند حس را هم زمان درگیر کنند، یا یادگیری را بصورت بازی، کاوش و همکاری گروهی پیش می بریم، مغز کودک را در آن واحد درگیر چند ناحیه می نماییم. 1404/08/23 10:56:16 5.0 / 5 9 تگهای خبر: آموزش , احساس , پزشك , جوانی این مطلب عطروتن را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط کدام استانها بدترین نرخ فرزندآوری را دارند به علاوه فیلم شوینده های خانگی و خطر لطمه دستگاه تنفسی ضرورت درمان تنبلی چشم تا پیش از 8 سالگی پیشگیری و غربالگری هپاتیت ها، کلید حفظ سلامت کبد نظرات بینندگان در مورد این مطلب عطروتن نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۴