نامه به وزیر بهداشت برای بهبود فاکتورهای دهان و دندان

نامه به وزیر بهداشت برای بهبود فاکتورهای دهان و دندان عطر و تن: بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشور درباب احیای تربیت نیروهای حد واسط دندانپزشکی، نامه ای به وزیر بهداشت نوشتند.


به گزارش عطر و تن به نقل از مهر، در این نامه خطاب به محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، آمده است: سلامت دهان و دندان به عنوان بخش جدایی ناپذیر سلامت عمومی، تأثیر به سزایی بر کیفیت زندگی آحاد جامعه و بار اقتصادی سیستم سلامت کشور دارد. متاسفانه، به رغم کوشش های صورت گرفته، فاکتورهای سلامت دهان در کشور، خصوصاً در حوزه پوسیدگی دندان در خردسالان و بزرگسالان، بازهم نگران کننده است. شاخص DMFT (پوسیدگی، از دست رفتن و پُرشدگی دندان) به عنوان شاخص اصلی نشانگر وضعیت سلامت دهان و دندان در گروه سنی ۱۸ سال معادل ۴.۳ و در گروه سنی ۳۵-۴۴ سال ۱۱ گزارش شده و میزان DMFT خردسالان ۶ ساله ۵.۷ و DMFT خردسالان ۱۲ ساله ۱.۸۴ است. این آمار، در کنار بار بالای بیماریهای لثه، نشان دهنده نیاز گسترده و برآورده نشده به خدمات پیشگیرانه و درمانی مؤثر در سطح جامعه است. بسیج دانشجویی با دغدغه ارتقا سلامت عمومی و در امتداد رسالت خود بر اساس مطالبه گری تخصصی در عرصه سیستم سلامت و ارائه راهکارهای علمی و عملی، گزارش سیاستی جامعی را درباب تجارب موفق جهانی در حوزه ارتقا سلامت دهان و دندان و نقش نیروهای حد واسط دندانپزشکی انجام داده است. یافته های این مطالعه که شامل بررسی تجربیات کشورهایی چون سوئیس، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزیلند است، نکات قابل تأملی را پیش روی سیاست گذاران قرار می دهد.

نکات کلیدی برگرفته از تجارب جهانی و وضعیت فعلی

۱) محوریت پیشگیری: کشورهای موفق در کنترل بیماریهای دهان، تمرکز اصلی خودرا بر برنامه های پیشگیرانه جامع و پایدار قرار داده اند. ۲) نقش انکارناپذیر نیروهای حد واسط: در بیشتر این کشورها، نیروهای حد واسط دندانپزشکی (شامل بهداشتکاران دهان، دندان درمانگران، پرستاران دندانپزشکی مدارس و عناوین مشابه) ستون فقرات برنامه های پیشگیرانه و ارائه خدمات اولیه، خصوصاً برای خردسالان و در مناطق کمتر برخوردار بوده اند. این نیروها با افزایش دسترسی، کاهش هزینه ها و تمرکز بر آموزش و پیشگیری، تأثیر چشم گیری در پایین آوردن فاکتورهای پوسیدگی داشته اند. ۳) ناکافی بودن رویکرد فعلی در ایران: به رغم تجارب گذشته کشور در تربیت بهداشتکاران دهان (به ویژه قانون تربیت بهداشتکار دهان و دندان بمنظور گسترش خدمات درمانی و بهداشتی در روستاها مصوب سال ۱۳۶۰)، بهره برداری از ظرفیت این نیروها به دلیلهای گوناگون با چالش روبه رو شده و برنامه های آموزشی فعلی سایر کارکنان بهداشتی نیز پاسخ گوی نیازهای تخصصی سلامت دهان جامعه نیست. رویکرد عمدتا درمان محور فعلی، قادر به کنترل بار بیش از پیش بیماریهای دهان و دندان نمی باشد. ۴) لزوم اقدامات آموزشی و برنامه های کاربردی: فقدان برنامه های آموزشی عملی و روش های پیشگیرانه نوین و کارآمد در سطح ملی، از موانع اصلی بهبود وضعیت سلامت دهان در کشور است.

پیشنهادات سیاستی برای ارتقا سلامت دهان و دندان در کشور بوسیله تربیت نیروهای حد واسط دندانپزشکی

با توجه به موارد فوق و با هدف ایجاد تحولی بنیادین در وضعیت سلامت دهان و دندان جامعه، بسیج دانشجویی پیشنهادات زیر را جهت استحضار و اقدام مقتضی تقدیم می دارد. ۱) تصویب شروع پروسه پذیرش نیروهای حد واسط دندانپزشکی در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی با برآورد تعداد مورد نیاز کشور برمبنای بار بیماریهای هر منطقه و بسته خدمات بهداشتی و مراقبت سلامت مورد نیاز: باتوجه به سه ساله بودن رشته مذکور در بیشتر کشورها، می توان برنامه آموزشی آنان را شامل دوره دوساله کاردانی بعلاوه یک سال کارآموزی الزامی تعیین کرد. مشابه این مساله نیز در بعضی رشته های نظام آموزش عالی کشور وجود دارد. ۲) تعیین دقیق حدود آموزش و وظایف نیروهای مذکور با تمرکز بر خدمات پیشگیرانه من جمله آموزش بهداشت و استفاده از مسواک، نخ دندان و … بصورت مستقیم به بیمار، غربالگری، تشخیص و ارجاع به دندانپزشک، فلوراید تراپی، فیشورسیلانت تراپی (FS) و جرمگیری و تسطیح ریشه (SRP) و عدم آموزش اقدامات درمانی همچون ترمیم های پیچیده، درمان ریشه، کشیدن دندان، پروتزهای دندانی و…: ذکر این نکته لازم است که ممکنست انجام FS و SRP مورد شبهه برخی سیاست گذاران قرار گیرد؛ حال آنکه تأثیر بسیار بالای این دو اقدام بر پیش گیری از پوسیدگی و بیماریهای لثه و متعاقباً ازدست رفتن دندان، در مطالعات گوناگون اثبات شده و در نتیجه نقش شایان توجهی در پایین آوردن DMFT (که هدف اصلی تربیت این نیروها و تکلیف قانونی است). خواهد داشت. در برنامه آموزشی رشته کاردانی بهداشت دهان نیز به صراحت این دو وظیفه بر عهده نیروهای مذکور قرار داده شده بود. ۳) گرفتن تعهد چند برابر تحصیل جهت فعالیت این نیروها در ساعت موظف در وزارت بهداشت (ساختار شبکه) یا وزارت آموزش وپرورش: این مساله علاوه بر این که فعالیت ساختارمند و قانونمند این نیروها را تا حدودی تضمین می کند، موجب تسریع در تحقق اهداف مربوطه شده (به خصوص فعالیت مستمر در مدارس و روی جامعه هدف ۶ تا ۱۲ سال) و با تضمین حقوق و مزایای این نیروها ذیل قانون مدیریت خدمات کشوری و اعطای امتیازاتی برای شرکت در آزمون استخدامی، موجب افزایش جذابیت این رشته می شود.

تحقق این مساله منوط به دو امر بسیار مهم است

الف) هماهنگی بین معاونت آموزشی، معاونت بهداشت، دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه وبودجه کشور جهت تضمین فعالیت این نیروها در ساختارهای مذکور در موارد گذشته عدم تمایل دانشگاه ها به جذب این نیروها و عدم پیش بینی اعتبارات کافی در این خصوص موجب بروز مشکلات عدیده ای شد که در نهایت توقف تربیت این نیروها را رقم زد. بدین ترتیب لازم است قبل از شروع تربیت نیروهای مذکور، هماهنگی های فوق الذکر صورت گیرند. ب) عدم فعالیت این نیروها در امور غیر مربوطه توضیح آنکه باتوجه به کمبود شدید نیرو در شبکه و نیز مدارس، دستگاه های مربوطه نیروهای بهداشتی را در امور غیرتخصصی به کار می گیرند. لازم است در لایحه ارسالی به مجلس شورای اسلامی، ممانعت از این امر پیش بینی شود. همین طور می توان در صورت نیاز سایر دستگاهها و موافقت وزارت بهداشت، از این نیروها در مراکز دیگر (همچون مراکز تحت نظر سازمان بهزیستی کشور و…) استفاده نمود. ۴) ادغام فعالیت این نیروها در برنامه ملی پزشکی خانواده و نظام ارجاع باتوجه به اهمیت زیاد این برنامه و تأثیر آن بر پیشرفت سلامت مردم و کاهش هزینه ها در بلندمدت، فعالیت نیروهای حد واسط در قالب مذکور و در تعامل با دندانپزشکان و سایر کادر سلامت مستقر در برنامه، ضروری به نظر می آید. ۵) طراحی نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد لازم است در کنار بهبود وضعیت معیشتی کارکنان بهداشت کشور، جهت افزایش انگیزه های مثبت نیروهای حد واسط، قسمتی از پرداختی به افراد مذکور را برمبنای نتایج ارزیابی های حاصله از عملکرد آنان برمبنای اقدامات ثبت شده در سامانه های الکترونیک مربوطه (علی الخصوص سامانه سیب) قرار داد. بدیهی است که تقویت سامانه های مذکور و الزام به ثبت اقدامات صورت گرفته، پیش نیاز این امر محسوب می گردند. ۶) اصلاح برنامه آموزشی سایر رشته ها باتربیت نیروهای مذکور، دیگر نیاز به آموزش مباحث سلامت دهان و دندان به مراقبین سلامت نبوده و لازم است برنامه های آموزشی، بدو خدمت، آموزش مداوم و … این گروه ها اصلاح گردند. ۷) نسخ قانون سال ۱۳۶۰ جهت رفع هرگونه سوءبرداشت یا ایجاد توقعات غیرواقعی در دانشجویان و دانش آموختگان این رشته، به نسخ قانون «تربیت بهداشتکار دهان و دندان بمنظور گسترش خدمات درمانی و بهداشتی در روستاها» با اصلاحات بعدی در لایحه ارسالی دولت اشاره گردد. برمبنای توضیحاتی که ارائه شد، تقاضا داریم دستورات لازم را درباب اجرای موارد مذکور به شورای برنامه ریزی دهان و دندان، شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی و معاونت حقوقی و امور مجلس مبذول فرمائید. بسیج دانشجویی آمادگی خودرا جهت برگزاری جلسه جهت تشریح و بررسی موارد مذکور اعلام می دارد.


منبع:

1404/02/29
10:29:20
5.0 / 5
207
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمار , بیماری
این مطلب عطروتن را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب عطروتن
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
عطر و تن
پربازدید ها

جالب ترین ها

جدیدترین ها

atrotan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر و تن محفوظ است

عطر و تن

عطر و اودکلن و لباس مردانه و لباس زنانه

عطر و تن: راهنمای جامع شما برای سلامتی، زیبایی و خوشبویی. از آخرین اخبار دنیای بهداشت و سلامت تا معرفی عطرهای بی‌نظیر و ترندهای دنیای مد، همه چیز را در یکجا بیابید.