هر روز و معرفی ده كتاب در خانه

مرضیه نفری و ده كتاب خواندنی از سووشون تا شب های بی ستاره

مرضیه نفری و ده كتاب خواندنی از سووشون تا شب های بی ستاره به گزارش عطر و تن قم مرضیه نفری از اهالی فرهنگ و ادبیات قم، ده كتاب را برای مطالعه عیدانه به مردم پیشنهاد می دهد.


این روزها كشور عزیزمان و جهانی كه سخاوتمندانه به ما مجال زیستن داده است گرفتار بلیه ای همه گیر شده است. انتشار كرونا در این روزها منجر به ایجاد وضعیت حاد شده و عمده ترین سفارش ای كه جهت كاهش شیوع آن گفته می شود، ماندن در خانه است.
تحمل قرنطینه خانگی كه این روزها مصادف شده با تعطیلات نوروزی ما ایرانیان، برای عده ای دشوار است ولی می تواند تبدیل به فرصت مناسبی جهت احیای یك سنت واجب جهانی است؛ یعنی سنت كتاب خوانی!
در همین راستا كمپین ها و چالش هایی با عناوینی همچون در خانه بمانیم و كتاب بخوانیم، ده كتاب ده روز، در خانه می مانیم و جنبش هایی از این دست در شبكه های اجتماعی مجازی مانند اینستاگرام راه افتاده است.
از دیگر سویی به دنبال مبارزه با افزایش انتشار كرونا و از طرفی جهت ترویج فرهنگ كتابخوانی و تبدیل این تهدید به فرصت، به سراغ نویسندگان و شاعران مطرح و توانای قمی رفتیم و از آنها خواستیم تا ده كتاب از میان بهترین كتاب هایی كه خوانده اند را با توضیحی كوتاه معرفی كنند و اولویت خویش را در معرفی كتب، به آثار معاصر اختصاص دهند.
بعنوان نخستین نویسنده در نخستین روز به سراغ مرضیه نفری مدیر كتاب خانه آیت الله خامنه ای و نویسنده رمان «شب های بی ستاره» رفتیم و از او خواستیم فهرست ده تایی كتب منتخبش را معرفی نماید.
مرضیه نفری در تاریخ ۲۶ خرداد سال ۵۹ در شهر قم متولد شد و الان هم ساكن شهر قم است. به قول خودش نویسندگی را دوست دارد و گاه گاهی داستان می نویسد. مدتی هم نویسندگی برنامه های رادیویی را بر عهده داشته است. تدریس داستان نویسی در دانشگاه، حوزه هنری، فرهنگ سراها و كتابخانه هارا هم در كارنامه اش دارد.
كسب بیشتر از ده ها رتبه ملی و استانی در داستان نویسی و چاپ كتاب مجموعه داستان های كوتاه به نام «شاید عشق باشد شاید عادت» در سال ۹۲ و چاپ رمان «شبهای بی ستاره» و رمان «جامانده از پسر» كه در دست چاپ است هم بخش دیگری از كارنامه ادبی اوست.
در نخستین گام از او خواستیم تا آثاری كه به مخاطبان پیشنهاد می دهد را عنوان كند كه در ذیل به این ده كتاب می پرازیم.
اول؛ سووشون: اثر فوق العاده سیمین دانشور، تصاویری به یادماندنی و دغدغه ای كه همیشه هست. دغدغه نان و حضور بیگانه. عاشقانه دوست داشتنی زری و یوسف. حتما بخوانید و كیف كنید.
دوم؛ مدار صفر درجه: تجربه یك زندگی واقعی. گاهی فراموش می كنید كه یك رمان خوانده اید. باور اینكه آن روزها را زندگی نكرده اید دشوار می باشد. چه كرده احمد محمود!
سوم؛ مسافر جمعه: عاشقانه ای كه با سیاست قاطی شده است. چاره ای نیست سالهاست كه سیاست با زندگی مردم به سختی قاطی شده است. سمیه عالمی از اصلاحات ارضی و خان و رعیت قصه جان داری نوشته است.
چهارم؛ گزارش های امیر پسر عاشق: فاطمه نفری خوب بلد است با نوجوان ها كل بیندازد و برای ما قصه بنویسد. امیر هم كه سرش درد میگذارد برای یك قصه پر تب و تاب!
پنجم؛ شاخ دماغی ها: عذرا موسوی تصویر میسازد عالی كه در ذهنت ماندگار میشود برای سالهای سال. اگر نوجوان دارید این كتاب را بدهید دستش و مطمئن باشید كه چند ساعتی تكان نخواهد خورد و تو این روزهای كرونایی خانه خواهد نشست.
ششم؛ جایی دیگر: تو این روزهایی كه فرصت مطالعه دارید كتاب جایی دیگر اثر خانم گلی ترقی از داستان نویسان موفق زن را حتما مطالعه كنید. كتابی خوشخوان و روان، با داستان هایی كه مثل زندگی است، شخصیت های زنده و جان دار. عاشق داستان سفر بزرگ امینه هستم. چقدر از دست امینه و مستر راجا حرص خوردم!
هفتم؛ بركت: اكبری دیزگاه خوب بلد است با سوژه های حوزوی خود چگونه شوخی كند و زیر و بم زندگی شان را در آثارش نشان دهد. این كتاب طنز و قصه پرملاتی هم دارد. شخصیت و فضا سازی هم كه عالی است. به نظرم اینها كافی است كه بركت را بخوانید.
هشتم؛ زن آقا: زهرا كاردانی نویسنده خوب قمی است. همانطور كه در اینستاگرام نوشته است و كلی فالوور جمع كرده است، در این كتاب هم بلد بوده یك سفرنامه دوست داشتنی بنویسد. به جزئیات دقت كند و قصه های ناب بسازد. قلم خاصش كار را خوشخوان و روان كرده است. كتاب را كه پیگیری دستت نمیتوانی زمین بگذاری اش.
نهم؛ چراغ ها را من خاموش می كنم: قصه زنان و دلتنگی هایشان همیشه شنیدنی است. قلم روان، زنانه نویسی، جزئیات فراوان و شك و تردید باورپذیر را در این كتاب خواهید دید. قصه جان داری دارد و این خاصش، كنجكاوی مخاطب را بر انگیخته می كند. زویا پیرزاد نویسنده توانایی است حیف است این كتاب جذاب را نخوانید.
از مرضیه نفری خواستیم تا دهمین كتاب را به معرفی یكی از آثار خود اختصاص دهد:
شبهای بی ستاره: حالا كه مقرر است كتاب معرفی كنم چرا كتاب خودم را نگویم! خدایی دراین روزهای كرونایی نوجوان ها خیلی كلافه می شوند. ستاره این كتاب، مثل همین نوجوان ها كله پرشر و شوری دارد. تو خانه هم بند نمیشود. این كتاب را بدهید دست نوجوان ها، شاید كار پدرومادرها را راحت تر كرد و توانستند دو كلام حرف حساب بزنند با هم.
در ایام آتی به معرفی سایر نویسندگان و شاعران شهر قم و پیشنهادات ده گانه آنها جهت مطالعه كتاب در روزهای تعطیلات كرونایی نوروز را خواهیم داشت.




منبع:

1399/01/06
21:23:00
2.5 / 5
3470
تگهای خبر: ادبیات , تولد , زندگی , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
فاطمه جلالی:
عالی بود🌸😘
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
عطر و تن
atrotan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر و تن محفوظ است

عطر و تن

عطر و اودکلن و لباس مردانه و لباس زنانه