یك فوق تخصص بیماری های عفونی؛

تنها راه مقابله با ویروس كرونا

تنها راه مقابله با ویروس كرونا عطر و تن: فوق تخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به اینكه ویروس كرونا واكسن و درمان اختصاصی ندارد، رعایت بهداشت فردی را تنها راه مقابله با این ویروس دانست.



به گزارش عطر و تن به نقل از مهر، مسعود مردانی، با اشاره به بروز موارد جدید حاد تنفسی در شهر «ووهان» كشور چین، به ایرانیانی كه در چین اقامت دارند و یا مسافر چین هستند، اظهار داشت: افرادی كه در چین اقامت دارند باید از تردد غیر ضروری به شهرها و مناطق درگیر با این بیماری پرهیز كنند و به هموطنان و تجار ایرانی نیز سفارش می كنم از سفر غیر ضروری به مقصد چین تا اطلاع ثانوی جدا اجتناب كنند.
وی با اشاره به اطلاعیه سفارت ایران در پكن چین اشاره كرد: دراین اطلاعیه از هموطنان درخواست شده باتوجه به شیوع این بیماری در چین حتما مقصد خودرا در چین پیش از رفتن رصد و از تردد در اماكن مشكوك و آلوده اجتناب كنند و در ادامه اگر چنانچه كار ضروری در این كشور ندارند از ورود و خروج به این كشور خصوصاً در شهرهای قرنطینه پرهیز كنند.
مردانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ایران برای پیش گیری از بروز و شیوع این بیماری افزود: در فرودگاه امام خمینی (ره) تمام افراد در كلیه پروازهایی كه از چین وارد ایران می شوند قبل از ورود مورد بررسی و در صورت مشاهده علایم مورد معاینه قرار می گیرند.
به گفته وی، ویروس كرونا ویروسی شناخته شده است كه پس از رینو و ویروس ها دومین علت عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی محسوب می شوند.
عضو كمیته كشوری آنفلوانزادامه داد: دو نوع از این ویروس به نام سارس در سال ۲۰۰۳ در دنیا اپیدمی شد كه در همان بازه زمانی ۷۷۴ مورد مرگ و میر را به خود اختصاص داد. همین طور درادامه نوع دیگر این ویروس درعربستان شیوع پیدا كرد و سبب مرگ و میر ۸۸۵ نفر شد، بعدها مشخص شد شتر و شیر شتر می تواند از عوامل انتقال این بیماری باشد.
وی افزود: نسل جدید ویروس كرونا كه در كشور چین شیوع پیدا كرده نوع جدیدی از ویروس كرونا است كه با انواع دیگر آن متفاوت می باشد.
مردانی درباره نحوه شیوع این ویروس در كشورچین توضیح داد: این ویروس ۳۱ سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی در شهر ووهان كشور چین شیوع پیدا كرد و مشاهدات اولیه گواه این مهم بود كه عمدتاً مبتلایان در بازار عمده فروشی ماهی و غذاهای دریایی فعالیت می كردند، كه در همان روزهای آغازین شیوع این بیماری به تعطیلی بازار و انجام اقدامات سلامت و گندزدایی از این بازارها تقریباً این بیماری كنترل شد.
وی افزود: این بیماری تشابه ۷۰ درصدی با ویروس سارس دارد و نخستین مورد مرگ و میر ناشی از ابتلاء به آن در ژانویه ۲۰۲۰ در چین اتفاق افتاد، به دنبال آن برخی از پرسنل پزشكی و خدمت دهندگان سرویس های درمانی با این بیماری درگیر شدند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، به روند شتابنده انتقال انسان به انسان این ویروس در دنیا اشاره نمود و اظهار داشت: پس از كشور چین موارد ابتلاء در تایلند، ژاپن، كره جنوبی، آمریكا، استرالیا و اخیراً طی ۴۸ ساعت گذشته در فرانسه مشاهده شده است.
مردانی اضافه كرد: به رغم اینكه سازمان جهانی بهداشت طی سه روز گذشته جلسه ای فوق العاده جهت بررسی این بیماری تشكیل و هشدارهای لازم را به كشور چین و سایر مناطق درگیر این بیماری داده، ولی تابحال این سازمان فراگیری ابعاد جهانی و محدودیت های بین المللی را برای مقابله با این ویروس تأیید نكرده است.
وی از قرنطینه بیماران و افراد در معرض خطر در كشور چین آگاهی داد و سفارش كرد: باتوجه به هشدارهای سازمان بهداشت جهانی به افراد سفارش می شود از انجام سفرهای غیر ضروری به كشور چین جدا اجتناب كنند.
فوق تخصص بیماری های عفونی با اشاره به قرنطینه ۲۰ میلیونی در كشور چین، اشاره كرد: متأسفانه تابحال ۸۳۵ مورد ابتلاء به این ویروس گزارش شده است.
وی با اشاره به اینكه احتمال انتقال این بیماری ازحیوانات زنده مثل گرگ، خفاش، خرگوش، نهنگ سفید و مار گزارش شده است، اشاره كرد: افرادی كه با این حیوانات سرو كار دارند باید مسائل بهداشت فردی و اجتماعی را بیشتر از پیش مورد توجه قرار دهند.
مردانی، شست و شوی مكرر دست ها را مهم ترین و بهترین راه پیش گیری از ابتلاء به این بیماری ذكر كرد و اظهار داشت: رعایت بهداشت فردی در مقابل بیماران علامت دار مثل سرفه، تنگی نفس، آب ریزش بینی و علایم تنفسی است همین طور افرادی كه سرفه و عطسه می كنند باید از دستمال كاغذی یك بار مصرف و یا درصورت نبودن دستمال حداقل در آستین لباس خود سرفه یا عطسه كنند.
فوق تخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینكه بیمارستانی ۱۰۰۰ تختخوابی طی ۷ تا ۱۰ روز آینده در چین راه اندازی و تجهیز خواهد شد، ابراز امیدواری كرد كه با تدابیری همچون جداسازی بیماران و یا افراد مشكوك مبتلا بتوان این بیماری را كنترل كرد.
عضو كمیته كشوری آنفلوانزا، اشاره كرد: یادمان باشد این بیماری واكسن و درمان اختصاصی خاصی ندارد بدین سبب لازم است برای پیش گیری از ابتلاء به این بیماری بهداشت فردی و اجتماعی را مورد توجه ویژه قرار دهیم.
مردانی در پایان، با تاكید بر اینكه هیچ موردی از ابتلاء به این بیماری در ایران مشاهده نشده است، اضافه كرد: طی هفته های آتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی سمینار یك روزه ای درباره كرونا ویروس جدیدی كه در چین شیوع پیدا كرده است، برگزار خواهدنمود و در این سمینار دستورالعمل كشوری مقابله و پیشگیری با این بیماری تبیین خواهد شد.


منبع:

1398/11/06
22:03:19
5.0 / 5
4762
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
عطر و تن
atrotan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر و تن محفوظ است

عطر و تن

عطر و اودکلن و لباس مردانه و لباس زنانه