گزارشی از كارگاه های جشنواره شعر و داستان جوان سوره

گزارشی از كارگاه های جشنواره شعر و داستان جوان سوره عطر و تن: كارگاه های شعر و داستان شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» ظهر امروز (سه شنبه 20 آذر) در دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان با حضور داوران و شركت كنندگان برگزار گردید.



به گزارش عطر و تن به نقل از ایسنا، تیمور آقامحمدی، ابراهیم اكبری گیزآبادی و ساسان ناطق داوران بخش داستان جشنواره «جوان سوره» با حضور در كارگاه به نمایش نكاتی پیرامون داستان های شركت كنندگان پرداختند.

محمدرضا شرفی خبوشان در ابتدای كارگاه ضمن تشكر و قدردانی از همراهی شركت كنندگان اظهار داشت: یكی از مهم ترین خاصیت این دوره از جشنواره حضور شركت كنندگان كمتر از 25 سال بود كه موجب احداث تعامل میان افراد شد.

او اضافه كرد: هدف گذاری طولانی مدت می تواند منجر به خلق یك شاهكار باشد. برای رسیدن به یك هدف كلی نیازمند اهداف جزئی هستیم. تمامی نویسندگان باید برای خود چشم اندازی تعریف كنند تا بتوانند به خواسته های خود برسند.

شرفی خبوشان با بیان این كه خیلی از نویسندگان بزرگ، كار خودرا از جشنواره ها آغاز نموده اند توضیح داد: مسیر جشنواره ها می تواند با احداث تعامل و دورهم بودن نویسندگان، جو غالبی را كه همه می گویند نویسنده تنهاست، از بین ببرد.

او سپس بیان كرد: در عرصه نگارش باید از فرصت ها استفاده گردد و با برقراری ارتباط با سایر نویسندگان می توان به مشاركت جمعی رسید و رویداد مهمی را خلق كرد.

داوران نكاتی را كه حین داوری آثار مورد توجه بود در این كارگاه بیان نمودند و شركت كنندگان ضمن داستان خوانی در جریان نقاط قوت و ضعف اثر خود قرار گرفتند.

شاعران جوان همپای شاعران به نام كشور ظاهر شدند

در كارگاه شعر شانزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره باز عنوان شد با عنایت به تجربه كم شاعران جوان، كیفیت برخی آثار راه یافته به بخش شعر جشنواره با آثار شاعران شاخص برابری می كند.

این كارگاه ظهر امروز (سه شنبه ۲۰ آذر) در سالن شماره ۲ تالار حكمت دانشكده علوم و ادبیات انسانی دانشگاه گیلان با حضور سید محمدجواد شرافت دبیر بخش شعر، محمود حبیبی كسبی داور بخش شعر كلاسیك، حامد عسگری داور بخش ترانه و مجید سعدآبادی داور شعر نو برگزار گردید.

در این كارگاه، شاعران جوانی مانند اسماعیل احمدی ابوجزی، اعظم معارف وند، امیر علی خواصی، امیر عباس بختیاری، آرزو كریمی نیا به شعرخوانی پرداختند.

حامد عسگری، داور بخش ترانه بی توجهی شاعران جوان به كوتاهی اشعار را مشكل اشعار امروز دانست و اظهار داشت: طولانی بودن آثار یكی از معضلات اشعار راه یافته به بخش مسابقه است كه بی توجهی شاعران به این نكته، آهنگ و موسیقی شعر را گرفتار مشكل كرده است.

او اضافه كرد: غالب آثار رسیده به جشنواره گرفتار سیاه نویسی و تلخ نویسی بودند. در حالیكه ما باید به انرژی و بار كلمات در سرودن اشعار توجه داشته باشیم. به صورت كلی ادبیات و شاعران، موظف می باشند حال خوب را به مخاطب نمایش داده و به رغم سختی های موجود در جهان، راهكار و مسیری روشن را به مخاطبان نشان دهند.

داور بخش ترانه این جشنواره عنوان كرد: انسان زاده محیط و فرهنگ و بومیت است و شعر بهترین روش برای نشان دادن وجه تمایز این بومیت ها از یكدیگر است. وقتی ترانه از نگاه و جهان بینی یك شاعر سروده میگردد جهان را با رنگ و لعابی متفاوت تر از دیگر شاعران نشان داده است و مانع از تكرار اشعار میگردد.

محمود حبیبی كسبی داور بخش شعر كلاسیك باز در ادامه این كارگاه اظهار داشت: در مجموع آثار راه یافته به بخش شعر این جشنواره، سه شاعر با چند اثر در این بخش شركت كرده اند.

او اشاره كرد: شباهت اشعار راه یافته به جشنواره در زمینه زبان، تكنیك، وزن، ردیف و قافیه، ناشی از فقر خلاقیت و نوآوری و تمایز و فقدان آثار پیشینیان است كه به وضوح در اشعار دیده میگردد و داوران را بعضاً با این تصور روبه رو كرده است كه اشعار متعلق به یك شاعر و از یك فرهنگ بومی است.

داور بخش شعر كلاسیك غفلت از كاركرد و ارزش ردیف، عدم اكتفا به قوت باخبر و عدم اكتفا به آكسان گذاری ها در اشعار را از ضعف های آثار معرفی نمود كه ارزش ادبی آثار را كاهش داده است.

در ادامه مجید سعدآبادی داور بخش شعر نو كیفیت برخی آثار در بخش شعر را همردیف اشعار شاعران حرفه ای دانست و اظهار داشت: توجه به تجربه های كم شاعران و محدودیت در سن شاعران در نوع انتخاب آثار راه یافته به بخش شعر جشنواره، مهمترین ملاك داوران برای انتخاب آثار بوده است.

او با اشاره به معضلات موجود در حوزه شعر نو تصریح كرد: متاسفانه بحث بومی گرایی در آثار بسیار كمرنگ بوده كه نقش ایرانی و اسلامی بودن را گرفتار مهجوریت كرده است. موسیقی و رعایت تقطیع، یك اثر را ثمین می كند اما این خاصیت باز در نوشتار و خوانش اشعار مورد غفلت قرار گرفته و نیاز به توجه بیشتری در سرودن اشعار دارد.

داور بخش شعر نو در ادامه بیان كرد: طی سال های اخیر خوشبختانه توجه شاعران به بندها، محورهای افقی و عمودی روایت شاعرانه و تصویرسازی در شعر نو بیشتر شده است در حالیكه احداث این عناصر جذابیت آثار را برای مخاطبان بالا می برد. همین طور رعایت لحن در اشعار، یكی دیگر از نكات قوت یك شاعر است كه در تشخص شعر باز تاثیر بسیاری دارد.

حسنا محمدزاده داور بخش شعر كلاسیك هم با اشاره به معیارهای داوری در این رویداد ادبی بیان كرد: در داوری اشعار جشنواره، رعایت اصول مربوط به حوزه زبان، محتوا، اندیشه، تخیل و موسیقی شعر سنجیده میگردد. این در شرایطی است كه لازمه ارزش ادبی اشعار رعایت این اصول، همپای هم در یك اثر است. فقدان نگاه نو در محتوای برخی آثار شاعران جوان دیده میگردد كه ناشی از بهره مندی از تجربه دیگران است و اجازه زندگی كردن با اشعار را از شاعران سلب می كند. همین طور كمبود عینیت در آثار از دیگر مشكلات اشعار است كه باورپذیری را در مخاطب می كاهد.

شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» تا فردا (چهارشنبه 21 آذر) در شهر رشت ادامه دارد.




1397/09/21
15:17:54
5.0 / 5
4540
تگهای خبر: ادبیات , جشن , جشنواره , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
عطر و تن
atrotan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر و تن محفوظ است

عطر و تن

عطر و اودکلن و لباس مردانه و لباس زنانه