جواد خلعتبری عنوان كرد

از رد مثبت اندیشی تا فالوئردارهای میلیونی

از رد مثبت اندیشی تا فالوئردارهای میلیونی به گزارش عطر و تن جواد خلعتبری با زیر سوال بردن مثبت اندیشی و روانشناسی زرد می گوید: چرا ناشرانی که کتاب روانشناسی زرد چاپ می کنند پلمب نمی شوند؟ چرا با کسانی که متخصص نیستند و کار روانشناسی و روان درمانی انجام می دهند برخورد نمی شود؟


این روانشناس و نویسنده و مترجم کتاب های روانشناسی در گفت و گو با ایسنا درباب وضعیت کیفی و علمی کتاب های روانشناسی در سالهای اخیر و مسئله کتاب سازی دراین زمینه اظهار نمود: دو گروه کتاب در بین آثار ترجمه و تالیف روانشناسی داریم؛ گروهی افرادی هستند که فعالیت آکادمیک و دانشگاهی انجام می دهند و ترجمه یا تالیف های شان در امتداد مهارت آموزی همکاران، دانشجویان و مراجعان (برای اینکه بتوانند مداخلات موثرتری را دریافت کنند) است.
او اضافه کرد: نشرهایی وجود دارند که کتاب های دانشگاهی دراین زمینه منتشر می کنند؛ این ها به حوزه درمان و مداخله کمک می کنند، چون برخی کتاب ها کتاب های پایه ای هستند که درمان ها را معرفی می کنند و هدف این است که هم کسانی که فعالیت درمانی انجام می دهند بتوانند موفق تر عمل کنند و هم یک سری کتاب های کار برای مراجعان آماده می شود تا مراجعان وقتی به اتاق درمان می روند، کتاب کار داشته باشند؛ چون هدف مهارت آموزی است. بطورمثال مراجع باید بداند مشکل و تشخیص مشکلش چیست و چه زمانی تشدید می شود یا چرا نمی تواند تغییر کند؛ این مسئله لازم است.
جواد خلعتبری سپس با بیان اینکه باید در نگرش مراجع تغییر ایجاد نماییم، اظهار داشت: تغییر در نگرش بیشتر به دنبال این است که اگر بناست من درمانی را برای یک مراجع اجرا کنم، مراجع باید نسبت به آن اعتقاد داشته باشد و آنرا جدی بگیرد، بدین سبب باید منطق اجرائی زیربنایی فن را برای او توضیح داد. این می شود ارزش گذاری برای اینکه مراجع اعتقاد پیدا کند تا فن را اجرائی کند. من هم بعنوان درمانگر باید برای فن و درمان تمرین بگذارم، چون در زمان یک ساعت در هفته اتفاق زیادی نمی افتد، مراجع ساعت زیادی با من نیست و بدین سبب باید تمرین هایی را انجام دهد تا به مهارت برسد و تغییر در بینش او ایجاد شود.
این روانشناس در ادامه به اینکه بسیاری از کتاب هایی که در زمینه مداخلات برای درمانگران و مراجعان منتشر می شوند، بسیار می توانند کمک کننده باشند اشاره و اظهار نمود: اما متاسفانه یک سری کتاب های روانشناسی زرد هم وجود دارد که فرد اصلا روانشناس نیست، کتاب های آکادمیک روانشناسی را ندیده اما یک سری حرف های کلی و مبتنی بر ذائقه مردم را می زند و متاسفانه جامعه ما هم استقبال می کند. در صورتیکه درمان هزینه و نیاز به تغییر دارد.
این نویسنده همین طور بیان کرد: رابطه درمانی از رابطه دوستانه و عاشقانه جدا است، چون در رابطه دوستانه و عاشقانه فرد را با اشتباهاتش رویارو نمی کنند. اما یکی از کارهای درمانگر این است که مراجع را با رفتارهایی که به او لطمه می زند، مواجه کند.
خلعتبری در عین حال اظهار داشت: اما متاسفانه روانشناسی زرد به مردم می گوید که «مثبت بیاندیش» و حرف هایی منطبق بر ذائقه مردم می زند که اصلا دردشان نمی آید و تغییر هم نمی کنند. ما معتقدیم مردم نباید مثبت اندیشی کنند بلکه مردم باید درست اندیشیدن را یاد بگیرند و مثبت اندیشیدن با درست اندیشیدن خیلی فرق می کند.
او سپس با اشاره به استقبال مردم از کتاب های روانشناسی زرد اضافه کرد: متاسفانه روانشناسی زرد مبتنی بر ذائقه مردم حرف می زند و افرادی که اطلاعات ریشه ای ندارند، بیشتر به روانشناسی زرد روی می آورند. فالوئرهای بسیاری از روانشناسان در فضای مجازی حتی به هزارتا هم نمی رسد اما فردی که روانشناس زرد است و اصلا مبانی را نمی داند یک میلیون فالوئر دارد. حتی ناشران کتاب های زرد ۱۰ برابر ناشران کتاب های آکادمیک فالوئر دارند اما ضربه ای که به لحاظ روانشناختی به بدنه جامعه می زنند، بسیار زیاد است.
مترجم (به صورت مشترک) کتاب «شناخت درمانی اختلالات شخصیت» سپس اظهار نمود: خوشبختانه در زمینه پزشکی این قدر ضمانت اجرائی برای برخورد با پزشکان غیرمتخصص وجود دارد که بلافاصله پلمب می کنند اما متاسفانه چرا در زمینه روان درمانی یا روانشناسی چرا با کسانی که متخصص نیستند برخورد و پلمب کردن انجام نمی شود؟ چرا ناشرانی که کتاب زرد چاپ می کنند پلمب نمی شوند؟ چرا با کسی که روانشناس نیست، برخورد قهری نمی کنند؟ صدمه ای که این ها به جامعه می زنند، بسیار زیاد است. اما متاسفانه در جامعه ما هیچ ضمانت اجرائی برای برخورد با افراد غیرمتخصص در زمینه سلامت روان، چه در حوزه تالیف و چه ترجمه و مداخلات وجود ندارد و این یک ضعف است.
جواد خلعتبری همین طور درباره کثرت کتاب های ترجمه روانشناسی نسبت به تالیف، با بیان اینکه دلیل بیشتر بودن کتاب های ترجمه این است که ما درگیر نیازهای اولیه مان هستیم، اظهار داشت: فردی می تواند کتاب بنویسد که هِد آن کار باشد و تسلط کافی بر آن داشته باشد. بدین سبب ترجمه آسان تر است چون آن قدر کتاب های تالیفی خوب آمده که همه بیشتر دوست دارند ترجمه کنند. البته نه اینکه ترجمه خوب نیست، اتفاقا کمک کرده اما به این معنا نیست که نباید تالیف نماییم. ضمنا متاسفانه کتاب های تالیفی در کشور ما بیشتر جمع آوری و گردآوری هستند. اما مدلول تالیف این است که فرد چیز جدید ارائه نماید. من ۱۰ سال است که بر روی یک کتاب تالیفی کار می کنم اما هنوز جرات منتشر کردن آنرا ندارم چون فکر می کنم یک نگاه نو است و مدام وسواس به خرج می دهم و چکش کاری می کنم و می خواهم کتابی که منتشر می شود حرفی برای گفتن داشته باشد.
او افزود: کتاب تالیفی یعنی نظریه جدید مطرح کردن و پروسه نظریه پردازی داشتن. نه اینکه در صورتیکه یک کتاب ترجمه قوی تر در بازار هست، همان را بعنوان تالیف ارائه نماییم، این کلاه گذاشتن سر بقیه است. بنا بر این شاید خیلی ها به دنبال تالیف نمی روند. البته کتاب تالیفی هم دراین زمینه هست اما کم است و من معتقدم افراد متخصص باید بیشتر دراین زمینه قلم بزنند و بصورت کارآمد حرکت کنند.
خلعتبری در آخر اظهار داشت: امیدوارم این مصاحبه حداقل برای کسانی که مسئول برخورد با روانشناسی زرد هستند، تلنگری باشد؛ هم نسبت به کتاب هایی که ارائه می کنند و هم نسبت به مطالبی که در فضای مجازی می گذارند و هم کار مداخله ای که انجام می دهند با آنها برخورد شود. مقصر بیش از ۵۰، ۶۰ درصد از صدمه ای که در حوزه فرزندپروری، بزهکاری، طلاق و... وجود دارد، روانشناسی زرد است که خودشان را بعنوان روانشناس انگیزشی معرف می کنند و این بسیار خطرناکست. اگر هم مقرر است کسی در زمینه انگیزش روانشناسی کار کند، باید مبانی آکادمیک را داشته باشد.




منبع:

1400/04/22
20:15:10
5.0 / 5
795
تگهای خبر: پزشك , درمان , سلامت , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
عطر و تن
atrotan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر و تن محفوظ است

عطر و تن

عطر و اودکلن و لباس مردانه و لباس زنانه