نویسنده ای كه ۲۳ سال است گریه نكرده

نویسنده ای كه ۲۳ سال است گریه نكرده عطر و تن: «هانیا یاناگیهارا» نویسنده رمان «یك زندگی كوچك» در یك مصاحبه از كتابی كه زندگی اش را عوض كرده، حسادتش به «كازوئو ایشی گورو» و رمان های دیده نشده «هیلاری منتل» صحبت كرده است.



به گزارش عطر و تن به نقل از ایسنا، «گاردین» به تازگی مصاحبه ای كوتاه اما جذاب با «هانیا یاناگیهارا» رمان نویس نامزد «بوكر» منتشر نموده و در آن سوال های جالبی از این رمان نویس، روزنامه نگار و سفرنامه نویس پرسیده است كه در ادامه می خوانید.

كتابی كه در حال خواندن آن هستید؟

«چطور از یك بلا جان سالم به در ببریم» نوشته «دیوید فرانس» كه تاریخچه ای از بیماری ایدز در ایالات متحده آمریكاست و همینطور «رابطه اسپارشولت» نوشته «آلن هالینگ هرست».

آخرین كتابی كه سبب شد بخندید؟

چطور است آخرین كتابی را بگویم كه سبب شد ضربان قلبم بالا برود؟ این كتاب «وضعیت آزادی» نوشته «نیل موكرجی» بود؛ اثری كاملا اثرگذار و ترسناك و حیرت آور.

كتابی كه اصلا دیده نشده؟

«تالار گرگ» هیلاری منتل در زمان انتشار خیلی خوب مورد تحسین واقع شد، اما من می گویم ای كاش همه آن هایی كه این رمان را خوانده اند، كارهای اولیه «منتل» را هم مطالعه می كردند. رمان هایی مثل «هر روز، روز مادر است»، «مالكیت هیچ» و «آزمایش عشق» همگی خنده دار، لذت بخش و فوق العاده هستند. نویسنده دیگری هم هست كه در انگلستان بیش از آمریكا مخاطب دارد و او «جاناتان كویی» است و من «باران پیش از بارش» او را خیلی دوست دارم.

كتابی كه آرزو داشتی تو نوشته باشی؟

«بازمانده روز» نوشته «كازوئو ایشی گورو»، البته در واقع چندین كتاب هستند. می دانی وقتی داری یك كار خاص را می خوانی، به ندرت می توانی حسادت كوركننده ات را زیر سایه تحسین پنهان كنی.

كتابی كه زندگی تان را تغییر داد؟

زیاد بودند، اما اگر بخواهم نام ببرم می گویم «خداحافظ، كلمبوس» نوشته «فیلیپ راث». پدرم این كتاب را به من داد و این اتفاق برای من یك كشف و شهود بود. خیلی جاهای آن را نمی فهمیدم؛ شاید نخستین كتاب بزرگسالی بود كه می خواندم. با این حال آن قدر می فهمیدم كه متوجه شوم این كتاب با این حال كه نوعی گرامیداشت سابقه نویسنده محسوب می شد، خیانت به آن هم بود. این برای من یك درس زودهنگام و مهم بود. نخستین كتاب هایی را كه خواندم پدرم انتخاب می كرد و بر حسب سلیقه او بود. ما با هم آثار «باربارا پایم»، «آنیتا بروكنر»، «وی.اس. نایپل»، «دیوید لیویت»، «ولادیمیر ناباكوف»، «جیمز بولدوین» و مسلما آثار تمام مدرنیست های ژاپنی را می خواندیم و همین طور خیلی از كارهای اولیه «راث» را.

كتابی كه ذهنیت تان را متحول كرد؟

من هیچگاه كتابی مثل «زندگی نامه سرخ» نوشته «آنه كارسون» را نخوانده و نخواهم خواند.

كتابی كه روی نوشتارتان تأثیر گذاشت؟

نمی دانم كه این كتاب لزوما بر نوشتار من تأثیر گذاشت یا نه، اما یكی از آثاری كه دائم به آن برمی گردم، «خواهران ماكیوكا» رمان حدودا بی نقص «جونیچیرو تانیزاكی» است.

كتابی كه نتوانستید تمام كنید؟

تا دو سال پیش همه جور كتابی را تمام می كردم، هر چقدر هم سخت بود. بعدها متوجه شدم مجبور نیستم این كار را بكنم. نخستین بار كه این كار را كردم، احساس گناه و گیجی داشتم. انگار داشتم از چیزی فرار می كردم. اما از آن موقع آن ها را كاملا رها كرده ام. آخرین كتابی كه نیمه كاره رها كردم، «مونستون» نوشته «ویكی كالینز» است.

كتابی كه بابت نخواندنش خجالت می كشی؟

خدای من! زیاد هستند، اما اگر بخواهم نام ببرم می گویم «تصویر یك بانو» نوشته «هنری جیمز» كه البته بزودی به سراغش می روم، چون به تازگی «خانم آزموند» جان بنویل را تمام كرده ام.

كتابی كه هدیه می دهید؟

بستگی دارد كه هدفم از آن هدیه چه باشد. در سال قبل من چندین جلد از « Some Prefer Nettles» نوشته «تانیزاكی» و «ابرهای عصرگاهی» نوشته «ژونزو شونو» را هدیه دادم.

آخرین كتابی كه سبب شد گریه كنید؟

من از سال ۱۹۹۵ تا حالا گریه نكرده ام و نمی خواهم دوباره شروع كنم.

*****

«هانیا یاناگیهارا» متولد بیستم سپتامبر ۱۹۷۴ است. وی در لس آنجلس به دنیا آمده و در هاوایی بزرگ شده است. پدرش اهل هاوایی و مادرش متولد سئول است. به همراه خانواده هاش بارها مكان زندگی اش را تغییر داده است؛ هاوایی، نیویورك، مریلند، كالیفرنیا و تگزاس همچون شهرهایی هستند كه این رمان نویس در آن ها سكونت داشته است.

«یاناگیهارا» كارش را با خبرنگاری و سپس قلم زدن در نشریه گردشگری شروع كرد. او از سال ۲۰۱۵ دبیر مجله «نیویورك تایمز استایل» شده است.

اولین رمان او با عنوان «مردمان بر درختان» در سال ۲۰۱۳ منتشر گردید و بسیار مورد توجه قرار گرفت. این اثر كه برپایه داستانی واقعی نوشته شده بود، بعنوان یكی از بهترین رمان های سال شناخته شد.

«یاناگیهارا» دومین رمانش «یك زندگی كوچك» را مارس ۲۰۱۵ روانه بازار كرد. این اثر هم نقدهای مثبتی به دنبال داشت و از همه مهم تر او را تا نامزدی مرحله نهایی جایزه «من بوكر» پیش برد. «یك زندگی كوچك» به فهرست نامزدهای نهایی جایزه ملی كتاب آمریكا هم راه پیدا كرد.






1396/11/16
15:29:21
5.0 / 5
5534
تگهای خبر: تولد , جایزه , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
عطر و تن
atrotan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر و تن محفوظ است

عطر و تن

عطر و اودکلن و لباس مردانه و لباس زنانه