استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی:

ردپای كرونا در آبزیان دریایی هم پیدا شده است

ردپای كرونا در آبزیان دریایی هم پیدا شده است عطر و تن: استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، بیماری كووید 19 را یك بیماری مشترك بین انسان و حیوان برشمرد كه ردپای كرونا را در آبزیان دریایی نیز پیدا كرده اند.



به گزارش عطر و تن به نقل از مهر، مسعود مردانی، با اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در زمینه کنترل بیماری های عفونی و پیشگیری با واکسن، اظهار داشت: متاسفانه هنوز شاهد بروز موارد جدیدی از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان در کشور هستیم.
وی، بروسلوز را یکی از مهم ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان برشمرد که به وسیله یکی از گونه های باکتری بروسلا به وجود آمده و به سه صورت حاد، تحت حاد یا مزمن تظاهر می کند.
به گفته استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بروسلوز در حیوانات، بیشتر دستگاه تناسلی ادراری را درگیر می کند و در انسان معمولاً موجب ایجاد تب، تعریق، دردهای استخوانی و عضلانی، ضعف، بی حالی و کاهش وزن می شود.
مردانی در ادامه به زیان های اقتصادی فراوان ناشی از بیماری بروسلوز اشاره نمود که سقط بره ها و گوساله ها و کاهش فراورده های لبنی بعضی از این موارد بود.
وی، بروسلوز را یک بیماری هزار چهره ذکر کرد که بیشتر ارگان های بدن انسان را درگیر می کند و تصریح کرد: متاسفانه به رغم درمان دارویی نسبتاً موثر، حدود ۱۰ درصد مبتلایان گرفتار عود بیماری می شوند و در موارد مزمن نیز سبب ناتوانی های حرکتی و افسردگی می شود.
استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، هاری را یکی دیگر از بیماری های حاد ویروسی مشترک بین انسان و حیوان برشمرد که ممکنست بطور اتفاقی در اثر گزش حیوانات، پیوند قرنیه و سایر بافت های آلوده به انسان انتقال یابد.
مردانی با اشاره به نجات جان بیش از ۳۲ هزار نفر در جهان با اقدامات پیشگیرانه بعد از گزش حیوانات، اظهار داشت: سالانه حدود ۱۵ میلیون نفر در جهان بعد از گزش حیوانات تحت پوشش اقدامات پیشگیرانه قرار می گیرند که این اقدامات موجب نجات جان ۳۲ هزار و ۷۰۰ انسان می شود.
استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تب کنگو، سیاه زخم و سالک را از دیگر بیماری های مشترک بین انسان و حیوان ذکر کرد و اضافه کرد: این روزها که بحث بیولوژیک (بیوتروریسم) بسیار قوت گرفته است، از بروسلوز، ملیوئیدوزیس، تب های خونریزی دهنده و آنتراکس بعنوان جنگ افزارهای بیولوژیک بالقوه یاد می شود اما اینکه آیا عملاً چنین سلاحی تابحال مقابل انسان ها استفاده شده یا خیر، تمامی ابعاد آن نامشخص است.
وی، بیماری کووید ۱۹ را نیز یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان برشمرد که ردپای کرونا را در آبزیان دریایی به خصوص نهنگ و…، نیز پیدا کرده اند.
مردانی اشاره کرد: پیش گیری از عفونت های مشترک بین انسان و دام بطور قطع بدون کنترل بیماری در حیوانات امکان پذیر نیست. بدین سبب هماهنگی و هم فکری ارگان های درگیر در این مهم نظیر وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی سفارش می شود.

1399/07/16
14:15:03
5.0 / 5
1334
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
عطر و تن
atrotan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر و تن محفوظ است

عطر و تن

عطر و اودکلن و لباس مردانه و لباس زنانه