رییس مركز پزشكی حج و زیارت هلال احمر اعلام كرد

۱۴۵۰ زائر بالای ۸۰ سال در حج ۱۴۰۳

۱۴۵۰ زائر بالای ۸۰ سال در حج ۱۴۰۳ به گزارش عطر و تن، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ضمن تشریح برنامه ریزی های انجام شده جهت عرضه خدمات بهداشتی درمانی در حج ۱۴۰۳، از اعزام ۳۸۰ نفر کادر پزشکی به حج سال جاری اطلاع داد.


به گزارش عطر و تن به نقل از ایسنا، دکتر سید علی مرعشی در نشست خبری حج ۱۴۰۳ که در جمعیت هلال احمر برگزار شد، ضمن اشاره به کادر پزشکی اعزامی به حج سال جاری جهت عرضه خدمات بهداشتی درمانی به حجاج اظهار داشت: سال جاری هم بر مبنای نظر بعثه مقام معظم رهبری تعداد عوامل اجرایی اعزامی به حج کاهش پیدا کرد تا صف طولانی زائرین تشرف به حج کاهش پیدا کند. سال قبل ۴۲۵ نفر کادر پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر اعزامی به حج بودند که این تعداد سال جاری به ۳۸۰ نفر کاهش پیدا کرد.
وی ادامه داد: کادر پزشکی اعزامی به حج سال جاری شامل پزشکان معاینه کننده، نیروهای ستادی بیمارستان ها و درمانگاه ها، پزشکان متخصص قلب، داخلی، ارتوپدی، زنان، رادیولوژی، طب اورژانس، داروساز، دندانپزشکی، علوم آزمایشگاهی و.. است.
مرعشی اظهار داشت: طبق ثبت نامی که تابحال صورت گرفته است، ۱۴۵۰ زائر بالای ۸۰ سال سن دارند و ۹۲ زائر هم زیر ۱۸ سال سن دارند. همینطور ۹۴۸۹ زائر هم بین ۷۰ تا ۸۰ سال سن دارند.
وی ضمن تشریح معاینات حجاج پیش از اعزام به حج اظهار داشت: تا امروز از کل ۸۲۱۶۴ زائر ثبت نامی، تابحال استطاعت ۶۲۱۴۰ زائر تایید شده است و استطاعت ۹۲۶۲ زائر درحال بررسی است. ۹۴۴۰ زائر هم هنوز معاینه نشده اند. همینطور ۷۰۷ زائر توسط پزشکان معین به کمیسیون های تخصصی ارجاع شده اند.
مرعشی ادامه داد تابحال از بین زائرین معاینه شده، ۱۱۳۲۰ نفر دارای بیماری قند، ۱۶۷۷۰ نفر فشار خون، ۳۲۰۵ نفر بیماری قلبی و ۵۹۰ بیماری های ریوی دارند.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر همینطور اظهار داشت: از بین ۸۲۱۶۰ زائر ثبت نامی، استطاعت جسمی ۵۹۵ نفر تابحال رد شده است که البته این زائرین می توانند درخواست تجدید نظر داشته باشند و در این صورت مبحث در کمیسیون های تخصصی در سطح استان ها بررسی می شود.
مرعشی همینطور اظهار داشت: سال جاری هم مانند سالهای گذشته تعداد خانم های اعزامی به حج بیشتر از آقایان است. به صورتی که ۴۵۲۰۰ نفر از زائرین سال جاری را خانم ها می سازند.

امسال زائرین دیالیزی به حج مشرف نخواهند شد
ایشان در ادامه صحبت هایش با اشاره به اینکه پس از حج سال قبل جهت بررسی علمی مناسب استطاعت جسمی زائرین از فرهنگستان علوم پزشکی کمک خواسته شد، اضافه کرد: بدین سان با حضور نمایندگان دستگاههای ذی ربط، کمیته های مختلف فرهنگستان جلسات گوناگونی را برگزار کردند و نهایتا بر مبنای بررسی های علمی و فقهی، تصمیمات لازم گرفته شد.
مرعشی افزود: بدین سان بر مبنای بررسی های علمی و فقهی صورت گرفته، سال جاری زائرین دیالیزی به حج مشرف نخواهند شد. همینطور خانم هایی که کودک شیرخوار زیر یک سال داشته باشند و کمتر از یک سال از زمان زایمان آنها گذشته باشد، با عنایت به صدمه ای که از نظر تغذیه می تواند به نوزاد آنها وارد می شود، سال جاری اعزام نمی شوند و اعزام آنها به سال بعد موکول می شود.
مرعشی همینطور ضمن تشریح فرآیند انتخاب پزشکان معاین و شروع معاینات حجاج پیش از سال ۱۴۰۳ اظهار داشت: در حج سال قبل پزشکان معاینه کننده کسانی بودند که قبل از آن به حج مشرف شده بودند اما الزاماً در حج ۱۴۰۲ حضور نداشتند، اما سال جاری تمام پزشکان معاینه کننده با ما به عملیات حج مشرف می شوند. با عنایت به کاهش تعداد پزشکان اعزامی به حج سال جاری نسبت به سالهای گذشته، برای سال جاری به ازای هر ۶۰۰ زائر یک پزشک خواهیم داشت که در محل اسکان زائرین و درمانگاه ها خدمات بهداشتی درمانی را عرضه می دهند. تمام خدمات پزشکی عرضه شده به حجاج هم در پرداختی های ابتدایی آنها لحاظ شده و مجانی است.
مرعشی ضمن اشاره به تمهیدات دارویی و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده برای حج سال جاری اظهار داشت: در این حوزه برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است. با عنایت به راه اندازی حج عمره که از ۳ اردیبهشت ماه شروع می شود و تا چهارم ذی القعده ادامه دارد، در نظر داریم دارو و تجهیزات را با پرواز مستقیم از تهران ارسال نماییم. ازاین رو در زمان حج عمره زمان کافی فراهم است تا داروها با هماهنگی سعودی ارسال شوند.
وی با اشاره به اینکه سرم ها و شربت ها با عنایت به وزن سنگین، در عربستان خریداری می شوند، اضافه کرد: در مجموع ۴۰۰ قلم دارو و تجهیزات مصرفی خریداری شده و درحال بسته بندی است. داروها و تجهیزات بر مبنای نیازسنجی صورت گرفته و همینطور مصرف سالهای گذشته، خریداری می شوند.
مرعشی همینطور در رابطه با داروهای ممنوعه هم اظهار داشت: فهرست داروهای ممنوعه همان داروهای سالهای گذشته است که سال جاری هم در دستورالعمل سعودی مجدداً آورده شده است. در مجموع زائرین باید همراه دارویشان، نسخه انگلیسی پزشک معالج را داشته باشند تا در فرودگاه مقصد گرفتار مشکل نشوند.
وی در رابطه با واکسیناسیون حجاج هم اظهار داشت: واکسیناسیون طبق دستورالعمل سعودی صورت می گیرد. واکسن الزامی برای تمام کشورها مننژیت است. دراین میان برخی کشورها مانند کشورهای آفریقایی واکسیناسیون الزامی دیگری هم دارند که برای کشور ما صادق نیست.
مرعشی افزود: واکسن مننژیت چهار ظرفیتی توسط هلال احمر تهیه و بر مبنای نیاز استان ها توزیع شده است. این واکسن باید تا دو هفته پیش از اعزام به زائرین تزریق شود.
او همینطور به برنامه ریزی که از سال قبل صورت گرفته بود در برای استفاده از خدمات داوطلبانه زائرین کادر درمان حاضر در کاروان ها اظهار داشت: حضور داوطلبانه زائرین کادر درمان بخصوص در زمان تشریق در منا و عرفات بسیار کمک کننده است. سال جاری هم طبق بررسی هایی که تابحال انجام شده بیشتر از ۴۰۰ نفر کادر پزشکی در میان زائرین حضور دارند که پیش از عملیات حج با آنها صحبت می شود تا در صورت رضایت شان، برای خدمات داوطلبانه حضور داشته باشند.
او در آخر صحبت هایش ضمن تاکید مجدد بر ضرورت استطاعت جسمی زائرین در انجام مناسک حج، در عین حال محدودیت هایی که برای حضور افراد دارای اعتیاد و برخی بیماران نظیر مبتلایان آلزایمر و مصرف کنندگان داروهای اعصاب و روان وجود دارد را یاد شده قرار داد و اظهار داشت: کم سن ترین زائر سال جاری یک طفل شیرخواره است که همراه خانواده در حج حضور خواهد داشت.



1403/01/26
19:06:28
5.0 / 5
139
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
عطر و تن
atrotan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر و تن محفوظ است

عطر و تن

عطر و اودکلن و لباس مردانه و لباس زنانه