مفهوم بند در موسیقی كردهای مكریان منتشر گردید

مفهوم بند در موسیقی كردهای مكریان منتشر گردید به گزارش عطر و تن كتاب پژوهشی ˮمفهوم بند در موسیقی كُردهای مُكریان ˮ اثر كژوان ضیاءالدینی منتشر گردید.


به گزارش عطر و تن به نقل از ایسنا، امین مرادی رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان كردستان با بیان این خبر اظهار داشت: بخش عظیمی از میراث فرهنگی مردم كردستان آواها و نواهای بی شماری است كه در چارچوب های مختلف موسیقایی نمود پیدا كرده و بعنوان نمادی از هویت ملت كُرد خودنمایی می كند.
او اضافه كرد: در سال های اخبر به همت هنرمندان و پژوهشگران توانمند عرصه موسیقی به منظور معرفی بایسته پتانسیل های موسیقایی سنتی و فولكلور مناطق مختلف كردستان آثار ارزشمندی در چارچوب كتاب و سی دی های پژوهشی و آموزشی و مقاله عرضه شده است.
مرادی در اینباره اظهار داشت: كتاب و سی دی پژوهشی سمفونی اورامان اثر مهدی احمدی، كتاب دوجلدی آموزش جامع دف نوازی اثر فرزاد عندلیبی، كتاب آموزشی پرواز قطعاتی برای كمانچه اثر راشد باباشهابی، سی دی پژوهشی قطعات عرفانی دف، آلبوم موسیقی اورامی "كوسالان" اثر هیوا شاه محمدی و بسیاری دیگر از آثار موسیقایی دیگر كه توسط حوزه هنری استان كردستان و یا توسط هنرمندان توانمند استان تولید شده اند بخشی از فعالیت های صورت گرفته در این زمینه هستند.
او با اشاره به سیاست های محوری حوزه هنری در بخش موسیقی خاطرنشان كرد: برجسته سازی نمادها و ارزش های اسلامی و انقلاب، ارتقای حساسیت مردم در انتخاب موسیقی مناسب، معرفی موسیقی پرارزش و فاخر سنتی و فولكلور و نمونه آفرینی در این زمینه همچون اولویت هایی است كه در بخش موسیقی مدنظر است.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان كردستان اظهار داشت: در كنار این اهداف و سیاست ها، ارتقای توانایی و مهارت های هنرمندان جوان، معرفی جنبه های بومی موسیقی غنی استان و فراهم سازی زمینه تولید آثار پرارزش هنرمندان جوان مورد توجه جدی است.
او افزود: كتاب "مفهوم بند در موسیقی كردهای مُكریان" اثر پژوهشی هنرمند توانمند استان كژوان ضیاءالدینی است كه در ۱۶۸ صفحه در چهار بند شامل مقدمات و روش و آوانگاری، تعاریف و مفاهیم، خصوصیت های مُدال خرده بندی مُكری و نتیجه گیری، ۲۳ آوانگاری و در ۲۹ شكل در قالبی پژوهشی بعد از تشریح خصوصیت های جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی منطقه مُكریان به عرضه دورنمایی از گونه های موسیقی رایج در این ناحیه و ساختار موسیقایی آنها می پردازد.
مرادی اضافه كرد: در این كتاب ضمن مطالعه واژه شناسی این فرهنگ و ارتباط های ساختاری این موسیقی و موسیقی دستگاهی ایران و تفاوت و شباهت های موسیقی مُكری و دیگر كردهای ایران، به تجزیه و تحلیل ساختارهای بنیادین موسیقایی و استخراج خصوصیت های كلی بخشی از این موسیقی كه بند یا خرده بند نامیده می شود، پرداخته شده است.
او افزود: این كتاب به همراه سی دی مربوطه توسط حوزه هنری استان كردستان در انتشارات سوره مهر در شمارگان ۱۲۵۰ نسخه با قیمت ۳۰ هزار تومان چاپ و روانه بازار شده است.
كژوان ضیاءالدینی متولد ۱۳۶۷ در سنندج، رتبه یك كنكور كارشناسی ارشد موسیقی ایرانی سال ۱۳۹۰، فارغ التحصیل دوره كارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی ایرانی از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران (۱۳۹۲) و فارغ التحصیل دوره كارشناسی نوازندگی موسیقی ایرانی از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران (۱۳۹۰) است كه ضمن كسب عناوین مختلف در جشنواره های مختلف داخلی سابقه تدریس در آموزشگا های مختلف و همینطور دانشگاه های كشور را دارد و الان هم عضو هیأت علمی دانشكده هنر و معماری دانشگاه كردستان است.
از جمله فعالیت های دیگر او می توان به انجام طرح پژوهشی با عنوان «موسیقی كردهای مكریان» به سفارش حوزه هنری استان كردستان (۱۳۹۲)، نگارش سلسله مقالات انتقادی سیزده گانه در ارتباط با فرهنگ موسیقایی كردستان در هفته نامه سیروان (۹۱-۱۳۹۰) و داوری هفتمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت و تشكیل گروه موسیقی سنتی دانشگاه كردستان اشاره نمود.





منبع:

1398/03/09
14:29:25
5.0 / 5
4342
تگهای خبر: آموزش , تولد , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
عطر و تن
atrotan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر و تن محفوظ است

عطر و تن

عطر و اودکلن و لباس مردانه و لباس زنانه