رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران:

استاد محمد معین فردوسی زمان است

استاد محمد معین فردوسی زمان است از گیلان رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، ضمن اشاره به تلاش سی ساله حکیم ابوالقاسم فردوسی برای زنده کردن زبان فارسی، تصریح کرد: مرحوم معین فردوسی زمان ماست، چونکه برای احیای و پویایی و پایداری زبان فارسی کوشش کرد و بطور قطع عظمت فرهنگ فارسی معین در آینده معلوم می شود.


حسن بلخاری در مراسم گرامیداشت پنجاه و یکمین سالروز درگذشت استاد محمد معین که در آستانه اشرفیه برگزار شد، ایران زمین را سرشار از مرواریدهای گرانقدر همچون دکتر معین دانست و اظهار نمود: ایران یکی از سرزمین های بی نظیر عالم است، چونکه هر خطه آن زرخیز است.
وی مردان بزرگ ایران زمین را فخر بشریت دانست و عنوان کرد: مردم گیلان و آستانه اشرفیه باید به خود ببالند که چنین جان و جهانی را پرورش داده اند.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، با اعلان اینکه هنوز ارزش کار سترگ و بزرگ استاد معین شناخته شده نیست، اشاره کرد: ما تا از متن حوادث عبور نکنیم، به اهمیت و عظمت آن حادثه پی نمی بریم و بنابراین درباره کتاب فرهنگ لغت فارسی معین حالت معاصریت را طی می نماییم و نمی دانیم ایشان چه خدمت عظیمی به فرهنگ فارسی و بقای این زبان انجام داده است.
بلخاری، با اشاره به تلاش سی ساله حکیم ابوالقاسم فردوسی برای زنده کردن زبان فارسی، اشاره کرد: مرحوم معین فردوسی زمان ماست، چونکه برای احیا و پویایی و پایداری زبان فارسی کوشش کرد و بطور قطع عظمت فرهنگ فارسی معین در آینده معلوم می شود.
وی با اعلان اینکه مردان بزرگ به دنبال دانش از برای غرور و تکبر و تحقیر دیگران نمی روند، افزود: در ۲۰۰ سال قبل هیچ کسی پس از علامه علی اکبر دهخدا به اندازه استاد محمد معین بر روی کلمه شناسی فارسی کار نکرد؛ البته استاد معین کار علامه دهخدا در تدوین فرهنگ لغت را هم به پایان رساند.
رئیس انجمن مفاخر فرهنگی ایران، با اشاره به ناشناخته بودن اجر و ارج کار استاد معین، عنوان کرد: فلسفه علم ادراک کرده که اگر کلمات نباشند، انسان نیست و اگر لغات نباشند، معنا نیست و اگر معنا نباشد، انسان نیست و اگر زبان نباشد، اندیشه وجود ندارد بنابراین بین زبان و کلماتی که زبان استفاده می نماید با حضرت معنا و حضرت اندیشه یک نسبت ذاتی وجود دارد.
وی اضافه کرد: اگر زبان نباشد بطور قطع اندیشه آشکار نمی گردد و انسان در انسانیت خود پنهان می ماند بنابراین ما به زبان آشکار می شویم و به کلمه ظهور می نماییم و به لغت هویدا می گردیم، چونکه کلمه و اندیشه هر دو از یک ریشه و ذات هستند و زبان صرفاً قالب و کالبد نیست و به اندازه روح، روحانیت دارد.
بلخاری، اصرار خداوند متعال بر نزول قرآن به زبان عربی را گواهی بر نسبت زبان و اندیشه دانست و اشاره کرد: در کلام ارسطو، انسان موجود زنده دارای نطق است و نطق هم به مفهوم قوه متفکره و هم به مفهوم زبان است. در واقع عالم فاقد اندیشه و انسان صاحب اندیشه است و بنابراین انسان نسبت به تمامی موجودات امتیاز دارد.
رئیس انجمن مفاخر فرهنگی ایران، با اعلان اینکه اگر تمدنی در پاسداری زبانش نکوشد، اندیشه اش فانی خواهد شد، اظهار داشت: اگر ملتی به خودش اجازه دهد که زبانش فراموش شود و اندوخته های قدرتی و عظمتی و وسعتی و استعدادی زبانش به تحلیل برود، فرهنگش به تحلیل رفته است.
وی اشاره کرد: استاد معین در زمانی که برخی ترجیح دادند فضل خودشان را با فلسفه و ادبیات آشکار کنند، به سراغ زبان فارسی رفت، چونکه می دانست اگر کلمه نباشد، این معانی در اندیشه مکنون و مستور و مجهول می مانند.
بلخاری، گردآوری بیشتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار فیش لغاتی را کار بسیار عظیمی دانست و اظهار نمود: زمان زیادی گذشت تا ما فهمیدیم فردوسی چه خدمت بزرگی به فرهنگ ایران کرده و بنابراین حالا او را حکیم و پاسبان زبان مقدس فارسی می دانیم.
وی فارسی را زبان گویای اسلام دانست و عنوان کرد: فارسی زبانان برای ترویج دین اسلام بسیار تلاش کردند.
رئیس انجمن مفاخر فرهنگی ایران، با اعلان اینکه استاد معین در کنار به روز بودن پاسدار حدود الهی بود و دیانت ادبی داشت، تصریح کرد: در جهان معاصر که می رفت تا وجود و ورود کلمات بیگانه اصالت زبان فارسی را به محاق ببرد، استاد معین کار بی نظیری کرد.



1401/04/17
15:19:34
5.0 / 5
408
تگهای خبر: ادبیات , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
عطر و تن
atrotan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر و تن محفوظ است

عطر و تن

عطر و اودکلن و لباس مردانه و لباس زنانه