فالوئرها در صف

فالوئرها در صف به گزارش عطر و تن این روزها معیار سنجش كار برخی نویسنده ها صفحه های مجازی شان و تعداد دنبال كنندگان شان است. خیلی ها با فالوئرهای بیشتر، تیراژ كتاب های شان هم بیشتر می شود؛ اما این كه این كتاب ها كجای ادبیات ما قرار می گیرند جای بحث دارد.


به گزارش عطر و تن به نقل از ایسنا، پرسه در بین راهروهای نمایشگاه كتاب به سمت غرفه هایی كه صف های امضای كتاب شان تا چند متر آن طرف تر كشیده است، هدایت مان می كند. جست وجو در لابه لای جمعیت گاهی نگاه مان را به كتابی كه همراه چهره نویسنده اش روی بنر در قاب سلفی ها جای می گیرد می رساند. برخی دیگر از سلفی ها هم البته اصرار دارند چهره نویسنده را هم در خود جای بدهند تا احیانا لایك بیشتری بگیرند.
دروغ چرا، راستش را بخواهید نه ما و نه برخی از چهره های ادبی حاضر در همان حوالی نمی دانیم این شاعر یا نویسنده كه در صف امضا و سلفی اش ایستاده اند، اصلا كیست.
كمی آن طرف تر هم باز انگار بازار اینستاگرام برای بازدیدكنندگان داغ است. اما این دفعه نه تنها داغ، بلكه اصلا گواه است. یكی به دیگری می گوید كه چطور فلانی را نمی شناسی؟! مگر ندیدی كه ۹۰ كا فالوئر دارد؟! آن یكی هم انگار قانع می شود و رمانی را كه در دست دارد به مجموعه شعر این یكی كه فالوئر بیشتری دارد، ترجیح می دهد.
كمی گپ وگفت با برخی ناشران نشان داده است كه اصلا انگار آمده اند تا این گونه باشند و ناشر چنین كتاب هایی.
روابط عمومی یكی از همین نشرها با افتخار می گوید كه در كنار فروش كتاب یكی از نویسندگانی كه اخیرا در اینستاگرام بعنوان نویسنده برای خودش فالوئر جمع كرده است، توانسته كتاب فلان نویسنده مطرح را بفروشد. او می گوید مگر مردم تا چند سال كتاب های مطرح ادبیات كلاسیك جهان را می خرند و اگر بخواهند به امید آنها باشند اصلا صنعت نشر نمی چرخد و این اقتصاد نشر است.
از آن طرف یكی دیگر از دست اندركاران همین نشرها می گوید رسانه دوران به اوج رسیدن كتاب های ادبیات كلاسیك جهان مجله ها بوده اند و حالا رسانه اینستاگرام است. اما باید دید وقتی یك شبكه اجتماعی مثل اینستاگرام معیار صلاحیت می شود، محصولات حاصل از آن چه جایی در دنیای ادبیات خواهند داشت؟
در ایام نمایشگاه كتاب كم به گوش مان نرسید مكالمه های بازدیدكنندگان یا اظهارات خودشان در گفتگو با ما كه می گفتند «آمده اند عكس و امضا بگیرند» و بعد هم كتاب خریده شده را در قفسه گوشه اتاق راهی خاك خوردن كنند.
فالوئرها برای امضا گرفتن و عكس با نویسنده صف های طولانی می بندند و بی این كه نگاهی به دیگر كتاب ها و نمایشگاه بیندازند از همان طرف راه شان را برای آپلود عكس ها در اینستاگرام كج می كنند. البته این رفتار تمام مخاطبان كتاب نیست و طرفداران حرفه ای كتاب معیار سنجش شان برای خرید كتاب چیزهای دیگری است نه تعداد فالوئرها؛ هرچند در این بین برخی ناشران بگویند آن چه تكانی به فروش كتاب می دهد همان مخاطبان صفی و فالوئرها هستند، اما بسیار هستند ناشران، نویسندگان و مخاطبانی كه با این موج ها همراه نمی شوند.



1398/02/20
13:32:14
5.0 / 5
5187
تگهای خبر: ادبیات , فروش , كتاب , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
عطر و تن
atrotan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر و تن محفوظ است

عطر و تن

عطر و اودکلن و لباس مردانه و لباس زنانه