یافته جدید محققان سنگاپوری؛

مصرف مداوم استامینوفن باعث نارسایی كبد می گردد

مصرف مداوم استامینوفن باعث نارسایی كبد می گردد عطر و تن: مطالعات نشان داده است مصرف مُسكن رایج استامینوفن یا پاراستامول كه تسكین دهنده درد است می تواند عامل صدمه كبدی هم باشد.



به گزارش عطر و تن به نقل از مهر، محققان عنوان می كنند استامینوفن علت اصلی نارسایی حاد كبدی است. استامینوفن در كبد تبدیل به تركیب جدیدی می گردد كه با پروتئین های موجود در اسیدآمینه موسوم به سیستین پیوند كووالانسی بوجود می آورد. این پیوند كووالانسی در مسمومیت استامیوفن نقش دارد.
این تركیب باعث اختلال در فعالیت میتوكندری، تامین كننده انرژی سلول، می شود، اما با برخی آنزیم های میتوكندری پیوند مستقیم نمی خورد.
محققان دانشگاه ملی سنگاپور دریافتند محصول حاصل از تجزیه استامینوفن می تواند باعث گلوتاتیونسیون شود كه مكانیسم جدیدی در اسیب ناشی از دارو است.
در این تحقیق ۱۴۵ داوطلب با كبد سالم به ۳ دسته تقسیم شدند. به یك گروه استامینوفن كدئین، به گروه دیگر استامینوفن و به گروه سوم دارونما داده شد. بعد از یك دوره دو هفته ای دو گروهی كه استامینوفن دریافت كرده بودند ۳۱ تا ۴۴ درصد شاهد افزایش آنزیم های كبدی در آزمایش خون شان بودند. افزایش آنزیم های كبد باعث صدمه به كبد می گردد.
می توان اظهار داشت كه استامینوفن برای كبد از خطرناك ترین داروهای موجود است. نارسایی كبدی منجر به افزایش فشار مغز، خونریزی شدید و رفتن به كما و حتی مرگ می گردد.

1397/07/25
17:02:36
5.0 / 5
30
تگهای خبر: دارو , گل , مرگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
عطر و تن
atrotan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر و تن محفوظ است

عطر و تن

عطر و اودکلن و لباس مردانه و لباس زنانه