از گم شده وعده های انتخاباتی چه خبر؟

از گم شده وعده های انتخاباتی چه خبر؟ وقت اضافه در حالی اعلام می شود که عده ای قبل تر بازی را تمام کرده اند؛ «بهارانه کتاب» با فروش میلیاردی اش برای عده ای مسرت بخش است و عده ای دیگر انگار نه وعده ای برای دغدغه های فرهنگی دارند و نه حتی خبری از احوال ناخوش نشر که کاغذهای تبلیغات شان جایی برای کتاب نگذاشته است!


به گزارش عطر و تن به نقل از ایسنا، مگر از علاقه مندان پروپاقرص کتاب یا هر از گاهی پیگیر خبرهای آن باشی تا بدانی این روزها در کتابفروشی ها چه می گذرد؛ در غیر این صورت عمدتاً نه خبری از اطلاع رسانی همگانی با جامعه هدف طیف های مختلف جامعه هست و نه بنر و پوستری در سطح شهر و حتی در حوالی مرکزهای خرید کتاب پیداست!
«بهارانه کتاب» اولین طرح تخفیف کتاب امسال در حالی برگزار می گردد که این روزها نه فرهنگ در مناظرات انتخاباتی جایی داشته است و نه تبلیغات آن در لابه لای بنرهای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در سطح شهر؛ در روزهایی که از اخبار گرفته تا سطح شهر اغلب رنگ انتخابات گرفته اند، به نظر کتاب کمرنگ تر از پیش و بسان گمشده ای در ایام پایانی بهار به نظر می رسد.
با این وجود اما چرخی در کتابفروشی های شهر نشان میدهد که دوستداران کتاب هنوز آنرا به فراموشی نسپرده اند؛ حتی اگر یافتن یک کتابفروشی همراه با «بهارانه کتاب» کمی دشوار باشد؛ حتی اگر دانلود کردن یک پی دی اف کتاب از خریدن آن، خصوصاً در ایام کرونائی آسان تر و ارزان تر باشد؛ حتی اگر دست فروش های دانه ای پنج یا ده هزارتومانی کتاب، گوشه گوشه خیابان، در جوار کتابفروشی هایی که به سختی سرپا مانده اند، بساط شان هنوز با وجود دستگیری گوناگون باندهای قاچاق کتاب پهن باشد؛ حتی اگر نامزدهای انتخاباتی کلمه ای از برنامه ای برای نجات فرهنگ، کتاب و وضعیت نشر نگویند؛ حتی اگر ناشر به دنبال کاغذ باشد و مصرف کاغذ برای تبلیغات انتخاباتی صدای او را دربیاورد.


با این همه، نگاهی نماییم به وضعیت فروش «بهارانه کتاب» ۱۴۰۰ نسبت به طرح های برگزارشده در سال قبل (تا عصر روز یکشنبه، بیست وسوم خردادماه)؛ مقایسه میزان فروش ۱۱۷، ۴۸۸، ۷۱۰، ۵۷۴ میلیاردریالی «بهارانه کتاب» در سال ۹۹ با فروش بیش از ۱۷۳، ۰۴۵، ۷۷۱، ۰۹۲ میلیاردریالی طرح جاری نشان میدهد که «بهارانه کتاب» ۱۴۰۰ نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایشی حدود ۵۵، ۵۵۷، ۰۶۰، ۵۱۸ میلیاردریالی داشته است.
با این وجود البته این طرح هنوز نتوانسته با وجود افزایش قیمت کتاب در شش ماهه اخیر، خودرا به پای سه طرح دیگر سال گذشته، «تابستانه»، «پاییزه» و «بهارانه» سال ۱۳۹۹ به ترتیب با ارقام ۱۹۵، ۳۷۰، ۷۴۹، ۸۳۲، ۱۹۸، ۱۳۷، ۵۹۱، ۷۳۰ و ۲۱۴، ۳۰۰، ۱۹۹، ۶۷۴ میلیاردریال برساند و کماکان «زمستانه کتاب» ۹۹ با فروش بیش از ۲۱۴ میلیاردریال پرچم دار این رقابت است.


اما این در حالیست که جمع آوری مبالغ فروش «بهارانه کتاب» ۱۴۰۰ در زمان های مختلف از هفت روز نخست اجرای این طرح و ترسیم نمودار حاصل از آن نشان میدهد که هرچه به روزهای پایانی طرح (تا قبل از اعلام تمدید زمان اجرا) نزدیک می شویم، شیب نمودار و در حقیقت میزان تغییرات فروش افزایش بیشتری پیدا می کند، البته تاثیرگذاری همزمانی تعطیلات اختتام هفته با روزهای پایانی طرح نیز در این نمودار قابل مشاهده می باشد.
بنا بر اطلاعات موجود در سایت طرح های تخفیف کتاب، در عصر روز یکشنبه که تا قبل از اعلام وقت اضافه و تمدید دوروزه تا روز سه شنبه، بنا بود روز پایانی طرح باشد، از ۸۸۵ کتابفروشی عضو طرح، اعتبار ۲۷ کتابفروشی به انتها رسیده است. البته در خبر تمدید طرح بهارانه ۱۴۰۰ اعلام گردید این تمدید باتوجه به استقبال عمومی از طرح و مطالبه کتاب فروشان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص افزایش اعتبار و مدت زمان اجرای طرح انجام شده است.
نمودار تغییرات تقریبی فروش طرح «بهارانه» ۱۴۰۰ - از ۱۷ تا ۲۳ خرداد

1400/03/24
22:51:37
5.0 / 5
1038
تگهای خبر: رشد , سایت , فرهنگ , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
عطر و تن
atrotan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر و تن محفوظ است

عطر و تن

عطر و اودکلن و لباس مردانه و لباس زنانه